Vanliga frågor

Välkommen till GHD Multiservices AB – din partner för professionell städning och service! 

Hemstädning 

Vad inkluderas i vårt hemstädningsabonnemang? 

När du väljer vårt hemstädningsabonnemang betalar du en fast summa varje månad för de avtalade timmarna. Vid behov av omplanering använder vi vår timbank där dina sparade timmar ackumuleras. Dessa sparade timmar kan sedan användas för andra tjänster såsom djuprengöring, fönsterputs, trädgårdsarbete eller hantverkstjänster. 

Vi kommer till ditt hem för städning antingen varje vecka eller varannan vecka, på vardagar mellan 08.00 och 17.00. Tidsåtgång och schemaläggning bestäms gemensamt vid vårt inledande möte. 

Hur blir jag kund för hemstädning? 

För alla våra abonnemangstjänster inleder vi med ett kostnadsfritt startmöte där vi diskuterar dina behov och ger dig information om hur GHD Multiservices AB arbetar. 

Om du är intresserad av vår hemstädning kan du boka ditt kundbesök direkt här på webben, skicka e-post till oss på hej@ghdstad.se eller ringa oss på 0760268029! 

Får jag samma städpersonal vid varje tillfälle? 

Som kund hos oss får du städning i ditt hem på samma veckodag och tid, och vi strävar efter att samma städpersonal ska utföra arbetet vid varje tillfälle. Vid semester eller sjukdom ser vi till att du får en ersättare som har genomgått samma rekrytering och utbildning som det ordinarie teamet.  

Hur gör jag för att omplanera ett städtillfälle? 

Du kan enkelt och smidigt omplanera ditt städtillfälle och flytta det till en annan dag. Kontakta oss på 0760268029 eller hej@ghdstad.se så hjälper vi dig.  

Hur fungerar vår timbank? 

Vår timbank gör det enkelt att anpassa abonnemanget över tid och möjliggör en fast månadsavgift för din städning. Vill du veta mer om hur timbanken fungerar? Kontakta oss på 0760268029 eller hej@ghdstad.se. 

Storstädning 

Vad ingår i en storstädning? 

Generella åtgärder i alla rum 

  •  Avtorkning av väggar och borttagning av spindelnät.
  • Dammsugning och våttorkning av snickerier, värmeelement, fria ytor samt ytor ovanpå garderober och skåp.
  • Avtorkning av prydnadsföremål, hyllor och konstverk.
  • Avtorkning av eluttag och kontakter.
  • Dammsugning av stoppade möbler.
  • Dammsugning under och på mattor (om möjligt).
  • Avtorkning av lampor.
  • Rengöring av speglar.
  • Tömning av papperskorgar.
  • Dammsugning och våttorkning av golv. 

 

Sovrum 

  • Bäddning av sängar.
  • Byte av sängkläder om nya lakan finns framme.
  • Avtorkning eller dammsugning av sänggavel/-ram. 

 

Kök  

  • Rengöring av köksfläkt och dess filter (ej kolfilter).
  • Rengöring av ytor ovanpå skåp och hyllor.
  • Avtorkning av köksluckor invändigt och utvändigt.
  • Rengöring av kylskåp och frys utvändigt.
  • Rengöring av kakel/stänkskydd ovanför diskbänken.
  • Rengöring under skåp (om möjligt) och avtorkning av socklar.
  • Rengöring av mikrovågsugn invändigt och utvändigt.
  • Avtorkning av diskmaskin invändigt och utvändigt.
  • Avtorkning av synliga köksredskap som kaffebryggare, oljor, salt och peppar.
  • Avtorkning av besticklådor.
  • Rengöring av skåp invändigt där sopkärl finns.
  • Tömning av sopor och avtorkning av soptunnan.
  • Putsning av diskho, blandare, propp och sil. 

 

Badrum 

I badrum utför vi de generella momenten och dessutom:

  • Torkar av synliga rör.
  • Torkar väggar och golv.
  • Putsar blandare, kran, munstrycke och rör i dusch.
  • Avfettar och avkalkar väggar och fogar i duschutrymme om det är möjligt.
  • Rengör badkar, tar bort front och torkar under.
  • Rengör golvbrunn.
  • Torkar av utsida och ovanpå badrumsskåp.
  • Rengör kran och handfat.
  • Rengör hela toalettstolen.
  • Rengör utsidan av vitvaror samt i tvättmedelsbehållaren på tvättmaskinen.
  • Rengör filtret i torktumlaren.
  • Torkar av flaskor som står framme. 

 

Hall 

 I hall utför vi de generella momenten och dessutom: 

  • Dammtorkar ledstång, räcke och spjälor i trappa.
  • Dammsuger och torkar av skoställ och hatthylla. 

 

Tilläggstjänster 

Vi kan också hjälpa dig med: 

  • Fönsterputs.
  • Invändig ugnsrengöring.
  • Invändig rengöring av kylskåp och frys.
  • Invändig rengöring av köksskåp och lådor.
  • Balkong- och garagestädning.
  • Putsning av kristallkrona.
  • Putsning av mässing eller silver.
  • Skinnvård av soffor.
  • Strykning. 

 

Kontakta oss på 0760268029 eller hej@ghdstad.se om du önskar göra tillägg i din bokning. 

 Behöver jag förbereda något inför min storstädning? 

För att få det bästa städresultatet rekommenderar vi att det är undanplockat i hemmet när vi kommer så att vi kan fokusera på att göra rent under städningen. Du kan hitta mer information i vår momentlista för storstädning.  

Tar ni med städmedel vid storstädning? 

Vi tar med alla städmedel som behövs till en kostnad som läggs på din faktura. Saknar du dammsugare, mopp och hink kan vi även ta med oss detta mot en kostnad! 

Kan ni ta bort fläckar och märken på väggarna? 

Vi dammtorkar väggar enligt de generella moment som ingår i storstädningen. Det betyder att vi inte har möjlighet att ta bort fläckar eller märken som inte går bort med en dammtrasa. 

 

Fönsterputs 

Vad ingår i er fönsterputs? 

Vi på GHD Multiservices AB ser till att dina fönster skiner igen! Våra professionella medarbetare tar med sig all nödvändig utrustning och utför putsningen även om det regnar eller snöar. 

Priset för vår fönsterputs baseras på antalet fönster du har och deras typ. När du bokar anger du detta och får ett fast pris direkt från oss. För att vi ska kunna ge dig rätt pris är det viktigt att du uppger korrekt information. Varje fönsterbåge, eller fönsterluft, räknas som ett fönster. 

Om det krävs en stege tar vi med oss det mot en extra kostnad. För att få bästa resultat rekommenderar vi också att du inkluderar karmtvätt, vilket innebär att vi rengör fönstrens bågar och karmar. 

Behöver jag vara hemma eller förbereda något innan ni kommer? 

Du behöver inte vara hemma om du lämnar nycklar eller ger oss tillgång via kodlås. 

För att vi ska kunna komma åt att putsa behöver du flytta undan möbler som står i vägen och tömma fönsterbrädorna. Om fönstren har lås, vänligen lämna fram nycklarna så att vi kan låsa upp. Du kan hitta mer information i vår momentlista för fönsterputs. 

Kan ni putsa även när det är vinter? 

Absolut! Vi putsar i alla väder, även när det snöar eller regnar. Vi klarar oss ner till -15 grader Celsius. 

 

Flyttstädning 

Vad ingår i er flyttstädning? 

Se bifogad Checklista. 

Behöver jag förbereda något inför min flyttstädning? 

Se till att din bostad är helt tömd så att vi kommer åt överallt. Följ gärna vår checklista för flyttstädning för att säkerställa att du inte missar något. Informera oss om du har känsliga material, som marmor eller mässing, i din bostad. Se även till att inte stänga av elen då vi behöver tillgång till el och vatten under städningen. Du kan hitta mer information i vår momentlista för flyttstädning. 

Kan ni flyttstäda en möblerad lägenhet? 

Absolut, men meddela oss detta i förväg så att vi kan planera städningen efter dina förutsättningar. Om det finns möbler eller föremål kvar i bostaden kommer vi inte att rengöra dem eller flytta/lyfta dem, utan vi städar enligt vår ordinarie momentlista där vi har tillgång. 

Vilka ytor ingår i en flyttstädning? 

En flyttstädning innebär noggrann rengöring av bostadsytorna, men det finns ofta biytor som också behöver städas och som man kanske inte tänker på. Kontakta oss för att boka städning av balkong, förråd, garage eller andra biytor i samband med din flyttstädning. 

Kan ni ta bort fläckar och märken på väggarna? 

Vi dammtorkar väggarna enligt de generella moment som ingår i flyttstädningen. Det innebär att vi inte kan ta bort fläckar eller märken som inte går bort med en dammtrasa. 

Tar ni med städmedel och material vid flyttstädning? 

Ja, vi tar med alla nödvändiga städmedel till en kostnad som läggs till din faktura. Vi har även med oss den utrustning som krävs för att utföra flyttstädningen och fönsterputsningen. 

 

Flytthjälp 

Utför ni längre flyttar och flyttar utomlands?

Vi erbjuder flytthjälp till eller från nya adresser över hela Sverige, med fokus på områden som Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö och närliggande orter. 

Tyvärr utför vi för närvarande inte flyttar utomlands. 

Vad behöver jag förbereda inför flytten?

Om du inte har bokat packning av oss bör hela ditt bohag vara ordentligt nedpackat och redo att transporteras på flyttdagen. Se till att känsliga möbler och textilier är väl skyddade och att allt som ryms i en flyttlåda är packat. 

För ytterligare information kan du konsultera våra checklistor för flytthjälp med och utan packning. 

Jag har en större möbel som måste skruvas ner, hur gör jag med det?

Vår flytthjälp inkluderar enklare nedmontering av möbler. Vi kan skruva ner lampor, mindre hyllor samt exempelvis soffor eller sängar för att underlätta transporten. För mer omfattande nedmonteringar kan vi boka en montör som kan hjälpa till. Observera att garderobssystem såsom PAX inte ingår i vår standardnedmontering. 

Ingår flyttlådor?

Vi tillhandahåller flyttlådor kostnadsfritt. Lådorna levereras till din adress och vi hämtar dem på den nya adressen cirka två (2) veckor efter avslutad flytt. Det finns ingen begränsning för antalet lådor du kan låna, men som riktlinje räknar vi med cirka en (1) låda per kvadratmeter boyta du flyttar från. Kontakta oss via telefon 0760268029 eller e-post hej@ghdstad.se för att få hjälp med låneförfrågningar. 

Kan jag som abonnerande städkund använda min timbank för flytthjälp?

Tyvärr erbjuder vi inte möjligheten att använda din timbank för flytthjälp som abonnerande städkund. Däremot kan du använda din timbank för tjänster såsom flyttstädning, trädgårdsarbete, storstädning och fönsterputsning. 

Vilka tider utför ni flyttar?

Vår flyttservice är tillgänglig mellan kl. 8.00 och 16.00 på vardagar samt kl. 9.00 och 15.00 på helger. Vid behov kan vi också planera för flyttar på senare tidpunkter. En genomsnittlig flytt tar vanligtvis mellan 4 och 6 timmar från början till slut, beroende på storleken på ditt hem, trafiken och framkomligheten. 

Kan ni flytta piano och kassaskåp?

Vi kan överväga att flytta kassaskåp beroende på deras vikt och storlek. Vänligen informera oss om dimensioner och vikt så kan vi göra en bedömning. Vi utför dock inte flytt av pianon och akvarier. 

Vad gäller vid flytt av dödsbo?

Vi assisterar med flytt och återvinning av dödsbon. Observera att dödsbon inte är berättigade till rutavdrag. För att underlätta processen bör bokningen göras i dödsboets namn. Kontakta vår kundservice vid bokningar för att säkerställa korrekt hantering från början. 

Formulärets överkant 

 

Trygghet & Säkerhet 

Hur arbetar GHD Multiservices AB med trygghet och säkerhet?

När du väljer GHD Multiservices AB kan du vara säker på att din trygghet är vår främsta prioritet. Vi genomför noggranna bakgrundskontroller och personliga intervjuer med alla våra medarbetare för att säkerställa att vi har rätt personer på rätt plats. Vi har även väl utarbetade rutiner för hantering av nycklar, larm och andra känsliga kunduppgifter, och vi arbetar under strikt sekretess. 

Har ni försäkring om något händer?

Ja, som kund hos oss kan du vara trygg i vetskapen om att vi har en ansvarsförsäkring som täcker eventuella skador som kan uppstå till följd av vårt arbete. 

Hur ser era allmänna villkor ut?

Våra allmänna villkor finns tillgängliga här för din referens. 

Vad händer om något går sönder?

Om olyckan skulle vara framme och något går sönder täcks eventuella skador av vår ansvarsförsäkring. Vi uppmanar dock våra kunder att också bekanta sig med våra allmänna villkor för att förstå deras rättigheter och ansvar. 

Nöjdkundsgaranti

Ja, vi erbjuder en nöjdkundsgaranti för att säkerställa att du är helt tillfredsställd med vårt arbete. Om du inte är nöjd åtgärdar vi omedelbart det du är missnöjd med. 

  • Storstädning eller Fönsterputs: Vi lämnar en garanti på två dagar efter en storstädning eller fönsterputs. 
  • Flyttstädning: Efter en flyttstädning ger vi fem dagars garanti. 
  • Hemstädning, Kontorsstädning, Trädgårdshjälp eller Hantverkshjälp: Kontakta oss om du inte är helt nöjd, och vi kommer att lösa eventuella problem så snabbt som möjligt. 

 

Betalning 

Hur får jag fakturan?

Vi fakturerar i efterskott en gång per månad. Betalningsvillkoren är 20 dagar från fakturadatum, och fakturan skickas antingen till din e-postadress eller skickas per post mot en pappersfakturavgift på 45 SEK. Engångstjänster faktureras efter utförandet. 

Varför debiteras jag en serviceavgift?

Serviceavgiften täcker vissa kostnader som inte omfattas av rutavdraget, såsom utrustning och administrativa rutiner. 

Är priserna angivna efter rutavdrag?

Priserna som anges i ditt kostnadsförslag inkluderar rutavdrag. För mer information om rutavdraget, se vår sida om Rutavdrag. 

Rutavdrag 

Hur fungerar rutavdraget?

Vi hanterar skattereduktionen direkt med Skatteverket, vilket innebär att du endast betalar 50 procent av arbetskostnaden på din faktura. Trots att vi tar hand om den administrativa delen av rutavdraget, är det ditt ansvar som kund att se till att det blir korrekt utfört. 

Du har en personlig takgräns på 75 000 kronor per år, vilket motsvarar en totalkostnad på 150 000 kronor. Om flera vuxna bor på samma adress kan ni kombinera era rutavdrag för att nå en högre gemensam takgräns. Vi presenterar kostnadsförslag för våra tjänster och priserna för hushållstjänster är alltid angivna efter rutavdraget för tydlighetens skull. 

För ytterligare information om rutavdraget, besök Skatteverkets hemsida. 

Kan jag ge mitt rutavdrag till någon annan?

Tyvärr kan ditt rutavdrag endast användas av dina föräldrar och inte till andra personer. 

Gäller rutavdraget för företag eller bostadsrättsföreningar?

Rutavdraget är endast tillgängligt för privatpersoner och gäller inte för företagsstädning, kontorsstädning, trappstädning eller andra tjänster för bostadsrättsföreningar. 

Vad gäller vid dödsbo?

Dödsbon är inte berättigade till rutavdrag. Det är viktigt att bokningen görs i dödsboets namn. Kontakta oss vid bokningstillfället så att allt hanteras korrekt från början. 

 

 Företagstjänster 

Vad inkluderas i kontorsstädning?

I vår kontorsstädning ingår följande: 

Generella moment i alla rum: 

  • Dammtorkning av alla åtkomliga ytor såsom kontorsplatser, bordslampor, armaturer, hyllor, fönsterbrädor etc. 
  • Dammsugning av golv, lister, eluttag och mattor. 
  • Moppning av alla hårda golv. 
  • Tömning av papperskorgar. 
  • Borttagning av fläckar på dörrar, glaspartier och whiteboards. 
  • Putsning av speglar. 
  • Ställning av stolar i mötesrum och på kontorsplatser, samt torkning vid behov. 

Kök: 

  • Dammtorkning och rengöring av alla öppna ytor. 
  • Borttagning av fläckar på köksluckor, bord, stolar och övriga vitvaror på utsidan. 
  • Rengöring av in- och utvändigt där sopbehållare finns. 
  • Rengöring av in- och utvändigt på mikrovågsugn. 
  • Rengöring av kaffemaskinen/automaten. 
  • Startning/tömning av diskmaskin alternativt diskning av befintlig disk. 
  • Påfyllning av handtvål, diskmedel och pappershanddukar. 
  • Byte av disktrasa och diskborste vid behov. 
  • Tömning och bortforsling av sopor. 
  • Dammsugning och moppning av golvet. 

Badrum: 

  • Dammtorkning och rengöring av hängare, hållare och badrumsskåp. 
  • Rengöring av handfat, kran, toalett och eventuell dusch. 
  • Torkning av tvättmaskin och torktumlare. 
  • Putsning av spegel. 
  • Tömning av papperskorgar. 
  • Påfyllning av handtvål, toapapper och pappershanddukar. 
  • Dammsugning och moppning av golvet. 

Städmaterial Vi tillhandahåller mopp, trasor och miljömärkta städmedel som används och ingår i priset. Kunden ombeds tillhandahålla dammsugare, dammvippa och eventuell städvagn/hinkar. Vid önskemål kan vi även bistå med inköp av nämnda material och förbrukningsvaror. 

Vilka tider utför ni kontorsstädning?

Vi anpassar oss efter era behov och kan utföra städningen på morgnar, dagar, kvällar och helger. Berätta om era önskemål så ser vi till att lösa det på bästa möjliga sätt för er. 

Vad ingår i en kontorsflytt?

I en kontorsflytt ingår lån av flyttlådor, flyttpersonal, flyttbil och försäkring. Vid önskemål om packning inkluderas även detta i prisförslaget. 

Flyttar ni andra företag förutom kontor?

Absolut! Vi kan flytta alla typer av företag, lokaler och butiker. Kontakta oss genom att fylla i nödvändig information på vår flytthjälp-sida så hjälper vi er med det!